Slik søker du om hjelpemidler til barn med sensoriske utfordringer
25. 10. 2024 Skrevet av: Inpo
Hold deg oppdatert
Meld deg på vårt nyhetsbrev
Spekteret av sanseutfordringer er bredt, og behovet for hjelpemidler stort. Likevel kan det være utfordrende å skrive en søknad om støtte til disse hjelpemidlene.
Barn med sensoriske utfordringer, for eksempel autisme, møter ofte utfordringer knyttet til sanseinntrykk og hverdagsmestring. Riktig hjelpemiddel kan spille en avgjørende rolle i å støtte deres utvikling og trivsel.
Når du skal søke om støtte til hjelpemidler for barn og unge med sensoriske utfordringer, er det viktig å presentere en klar og tydelig søknad som viser hvordan hjelpemidlene kan bidra i barnets hverdag.
Her er noen punkter det kan være lurt å tenke gjennom før du skriver søknaden.
Det finnes ingen fasit
Hvert barn har unike behov og reaksjoner på sanseinntrykk. I søknaden må du forklare disse unike utfordringene på en måte som gjør det lett for saksbehandleren å forstå hvorfor barnet ditt trenger hjelpemiddelet.
Mens det kan være lettere å forutse hvordan en del andre hjelpemidler fungerer – som at en rullestol gir økt mobilitet – kan det være vanskeligere å forutsi hvordan sansebaserte hjelpemidler vil påvirke barnet. Noen barn kan ha stor nytte av et hjelpemiddel, mens andre barn ikke vil ha like stor effekt av det samme hjelpemiddelet.
Dette betyr at du bør legge vekt på å forklare hvordan det aktuelle hjelpemiddelet kan hjelpe akkurat ditt barn. Hvordan vil det bidra til fokus, læring, sosial deltakelse eller økt aktivitet? Ved å tydeliggjøre hva du mener barnet kan oppnå med hjelpemiddelet, gir du saksbehandleren et bedre grunnlag for å vurdere søknaden.
Les også: Autisme: Hvordan håndtere sanseinntrykk?
Hvordan opplever du dagens situasjon?
For å styrke søknaden ytterligere, er det viktig å beskrive barnets nåværende situasjon. Barn med sensoriske utfordringer kan oppleve sanseinntrykk som lyd, lys eller berøring som overveldende, og for mange er struktur og planlegging avgjørende for en god dag.
Sensoriske utfordringer kan påvirke deres evne til å delta i barnehage/skole, lek og sosialt samvær, samt gi økt stress. Forklar hvordan disse utfordringene påvirker barnets daglige liv, og hvorfor hjelpemiddelet vil kunne påvirke disse situasjonene.
Kanskje kan et avbrekk i et sansetelt gi mulighet til å være mer deltakende og interagerende med andre etterpå? For noen kan bruk av en sansepute være til hjelp for å holde fokus i læringssituasjonen, ved transport i bil eller buss, på tur i butikken eller i andre situasjoner hvor inntrykkene og verden rundt blir for krevende å ta inn.
Det kan være nyttig å involvere fagpersoner som kjenner barnet godt. Spesialpedagoger, ergoterapeuter eller andre som jobber med barnet, kan kartlegge og gi faglige vurderinger som styrker søknaden. Slike kartlegginger viser at behovet er godt forankret og basert på en helhetlig vurdering av barnets situasjon.
Husk at søknaden ikke bare skal forklare nåværende utfordringer, men også hvordan hjelpemiddelet kan bidra til å fremme deltakelse, læring og trivsel.
Les også: Hva skal til for å få støtte til spesialtilpasset seng fra NAV?
Effekten av hjelpemiddelet er avgjørende
Effekten av hjelpemiddelet er avgjørende i vurderingen av søknaden. Det er derfor viktig å beskrive hvordan hjelpemiddelet vil påvirke barnets hverdag.
Hva har vært prøvd ut av produkter som finnes i vanlig handel, og hvorfor dekkes ikke barnets behov av det som er testet? For eksempel kan du fokusere på hvordan hjelpemidler kan gi barnet struktur og forutsigbarhet i hverdagen, og hvordan dette kan bidra til å redusere stress og øke tryggheten, særlig i overgangsfaser mellom aktiviteter.
Overganger kan ofte være en stor kilde til uro for barn med sensoriske utfordringer. Her kan du forklare hvordan hjelpemidler som gir faste holdepunkter og rutiner kan gi barnet en følelse av kontroll og mestring. På denne måten kan hjelpemidlene bidra til en roligere og mer stabil hverdag. Du kan også trekke frem hvordan dette vil gi barnet bedre forutsetninger for læring, deltagelse i aktiviteter, og ikke minst sosialt samvær.
Oppsummert:
- Ta utgangspunkt i barnets utfordringer og hverdag
- Beskriv situasjonene der du ser for deg at hjelpemiddelet vil bidra
- Vær tydelig og konkret på den positive effekten du forventer av hjelpemiddelet